10 vinkkiä turvalliseen verkko-ostamiseen
Seuraavia vinkkejä noudattamalla ostaminen verkosta on turvallista ja helppoa.
1. Ymmärrä missä asioit. Kuten fyysisessäkin paikassa, katsele ympärillesi, varmista että tiedät yrityksen/kauppiaan nimen kenen kanssa asioit ja löydät selkeät yhteystiedot, mihin olla yhteydessä jos jokin menee pieleen.
2. Jos kauppias/kauppapaikka ei ole sinulle ennestään tuttu, Googlaa kauppias ja tutustu hakutuloksiin. Lukemalla muiden käyttäjien arvosteluja ja kirjoituksia saat tarvittavaa lisätietoa ja parhaimmassa tapauksessa vältät huijarin.
3. Tutustu tilausehtoihin ja ymmärrä mihin sitoudut. Jos et ymmärrä kieltä, älä tilaa.
4. Jos tarjous tuntuu erittäin hyvältä, melkeimpä liian hyvältä ollakseen totta, ei se luultavasti olekaan totta vaan sisältää ns. tilausansan. Tilausansaksi kutsutaan esimerkiksi eurolla uutuuspuhelimia tarjoavia kauppapaikkoja, joissa tosiasiassa sitoudut kuukausiveloitukseen eikä tuotetta toimiteta lainkaan.
5. Verkko-ostamisessa ei ole kiire. Hinta ei oikeasti tuplaudu kahden minuutin päästä. Ota se aika mitä tarvitset oston tekemiseen ja tutustu tarjoukseen/tuotteeseen kaikessa rauhassa.
6. Turvaa laitteesi, minne olet tallettanut korttitietosi. Oletko syöttänyt korttitietosi johonkin sellaiseen laitteeseen (puhelin, tabletti), jota käyttää itsesi lisäksi myös joku muu perheenjäsen? Siinä tapauksessa varmista, että laitteen asetuksissa on salasana-asetus lisäostoille päällä. Älä kerro salasanaasi muille, siksi sitä kutsutaan salasanaksi.
7. Jos et osaa tai ymmärrä kysy neuvoa. Lähipiirissäsi on varmasti sukulainen, ystävä tai naapuri joka osaa auttaa asiassa eteenpäin
8. Kortti on paras maksuväline verkkokaupassa, kun noudatat yllämainittuja ohjeita. Kortilla maksaminen antaa turvaa mitä et muilla maksuvälineillä saa. Jos jotain sattuu, voit aina reklamoida tapahtumista kortin myöntäneelle pankille.
9. Seuraa tili- ja korttitapahtumiasi verkko- ja mobiilipankista säännöllisesti. Jos jotain tapahtuu, ota heti yhteys omaan pankkiisi ja kerro mitä on tapahtunut.
10. Verkkokaupoissa asiointi tuo ruudullesi fyysistä kauppaa laajemmat valikoimat ja usein toimitus on erittäin nopea. Kokeile siis rohkeasti ja osta!
2. Jos kauppias/kauppapaikka ei ole sinulle ennestään tuttu, Googlaa kauppias ja tutustu hakutuloksiin. Lukemalla muiden käyttäjien arvosteluja ja kirjoituksia saat tarvittavaa lisätietoa ja parhaimmassa tapauksessa vältät huijarin.
3. Tutustu tilausehtoihin ja ymmärrä mihin sitoudut. Jos et ymmärrä kieltä, älä tilaa.
4. Jos tarjous tuntuu erittäin hyvältä, melkeimpä liian hyvältä ollakseen totta, ei se luultavasti olekaan totta vaan sisältää ns. tilausansan. Tilausansaksi kutsutaan esimerkiksi eurolla uutuuspuhelimia tarjoavia kauppapaikkoja, joissa tosiasiassa sitoudut kuukausiveloitukseen eikä tuotetta toimiteta lainkaan.
5. Verkko-ostamisessa ei ole kiire. Hinta ei oikeasti tuplaudu kahden minuutin päästä. Ota se aika mitä tarvitset oston tekemiseen ja tutustu tarjoukseen/tuotteeseen kaikessa rauhassa.
6. Turvaa laitteesi, minne olet tallettanut korttitietosi. Oletko syöttänyt korttitietosi johonkin sellaiseen laitteeseen (puhelin, tabletti), jota käyttää itsesi lisäksi myös joku muu perheenjäsen? Siinä tapauksessa varmista, että laitteen asetuksissa on salasana-asetus lisäostoille päällä. Älä kerro salasanaasi muille, siksi sitä kutsutaan salasanaksi.
7. Jos et osaa tai ymmärrä kysy neuvoa. Lähipiirissäsi on varmasti sukulainen, ystävä tai naapuri joka osaa auttaa asiassa eteenpäin
8. Kortti on paras maksuväline verkkokaupassa, kun noudatat yllämainittuja ohjeita. Kortilla maksaminen antaa turvaa mitä et muilla maksuvälineillä saa. Jos jotain sattuu, voit aina reklamoida tapahtumista kortin myöntäneelle pankille.
9. Seuraa tili- ja korttitapahtumiasi verkko- ja mobiilipankista säännöllisesti. Jos jotain tapahtuu, ota heti yhteys omaan pankkiisi ja kerro mitä on tapahtunut.
10. Verkkokaupoissa asiointi tuo ruudullesi fyysistä kauppaa laajemmat valikoimat ja usein toimitus on erittäin nopea. Kokeile siis rohkeasti ja osta!
Anne Korte
Kirjoittaja vastaa POP Pankki -ryhmässä korttimaksamisen liiketoiminnasta